lørdag 24. august 2013

Dåpskjole til min lille engel ♡

Dette har jeg GLEDET meg til å vise dere!For 2 måneder siden da vi begynte å tenke på dåp til lilleprinsessen visste jeg at vi hadde alternativer til dåpskjole. Men så tenkte jeg det hadde vært utrolig spesielt og morsomt om jeg kunne fått til å strikke den selv. Jeg startet å se etter dåpskjoler og falt for Marte Helgetun sitt magebånd på dåpskjolen som hun har laget oppskrift til, mens jeg falt for strukturen på en dåpskjole i Sandnes garn sitt hefte.








Men derimot likte jeg ikke opprekkingen på kjolen (du kan se bilde av den her). Jeg ville at kjolen skulle være enkel, elegant med en liten wow faktor. Så da endte det med at jeg strikket etter oppskrift fra Sandnes garn sitt hefte, tema 2, og strikket glattstrikk etter jeg felte for å få plass til båndet. Båndet ble bestilt på etsy og sendt fra Hong Kong.




Jeg satt meg mål om å strikke 5 cm pr dag for å være sikker på at jeg kom i mål. Det gikk bare godt, og kjolen var ferdig i goooood tid før dåpen.








Lillemor ble døpt 28.Juli og fikk mange positive kommentarer på kjolen hennes.
Syns det var morsomt å kunne døpe henne i noe jeg selv hadde laget 


Valgte perleknapper med en liten diamant. 

Siden båndet på kjolen er i offwhite ville jeg ha silkebåndet i luen i samme farge og valgte å ha en sløyfe på luen for å markere at det var en jente.




Min kjære tante stilte opp for montering av armer og lue (en dag SKAL jeg lære meg montering), hun monterte også på bandet rundt kjolen.

Da jeg satt med luen og strikket opp kanter så jeg at det skulle jo hekles en picot kant rundt. GOSH tenkte jeg. Jeg har aldri heklet før. Men det var bare å skaffe seg en heklenål, sette seg tilrette med garnstudio sin video og prøve. Og jammen fikk jeg det ikke til!Det var riktig så morsomt :)

Kjolen har vært mitt største prosjekt til nå, men også det vakkreste jeg har laget ♥







Det begynner å bli mørkere og mørkere her på kveldene i nord, syns det er litt koselig - ser fram til ullpledd, stearinlys og masse strikking denne høsten 
Håper dere har det bra alle sammen og at ferien har vært fin med mange goe minner å ta med videre 

Klem Jeanette 

19 kommentarer:

  1. Helt fantastisk nydelig :) Både ungen og kjolen!

    SvarSlett
  2. Herlighet, noe så nydelig! <3

    SvarSlett
  3. Utrolig fin kjole :) også kan den jo gå i arv til neste lille frøken som skal døpes :) På dåpskjolen vi bruker i familien (har vært brukt av alle siden morfar ble døpt), er alle navnene til vi som har brukt den brodert på sammen med dåpsdagen. En koselig greie om du tenker at den skal gå i arv. :)
    Og du trenger ikke å være redd for å begi deg ut på nye, store prosjekter. Denne ble jo bare helt fantastisk :) Montering lærer du nok også fort :)

    God søndag :)

    SvarSlett
  4. Helt utrolig nyyyydelig! Tenk at du har laget denne selv! Og se for deg, når du sitter der som bestemor (eller oldemor!) og er i dåp hvor kjolen fortsatt brukes...

    SvarSlett
  5. Wow!!! Må bare si at jeg ble helt målløs av disse bildene! Du har jo vært helt helt utrolig flink og laget verdens nydeligste dåpskjole! Hvertfall den fineste jeg har sett. Tror nestne jeg må lagre et bilde som inspirasjon å hente fram til en dag jeg kanskje har en prinsesse som skal døpes. Denne bør du virkelig være stolt av! Det er jo et stort stykke arbeid. Men tenk så koselig å ta vare på for resten av livet, og kanskje få døpt sitt barnebarn og oldebarn i ;) En ordentlig skatt, som du aldri kommer til å angre på at du strikket! Båndet og bærestykket var helt nydelig, og den hadde jo til og med litt glamfaktor ;)
    Montering har jeg også lyst å lære meg! Det hadde vært kult å kunne lage gensere som du klippet opp og monterte. Håper på at det en gang blir holdt en monteringskurs på Husfliden eller noe slikt ;) Da får vi melde oss på sammen ;)
    Klem

    SvarSlett
  6. For en vakker dåpskjole! Utrolig stas å lage den selv! Nydelig baby og imponerende strikking:)

    SvarSlett
  7. For en nydelig dåpskjole du har strikket! Og takk for koselig kommentar på min blogg :) Du ligger allerede i min bloggrull :D

    SvarSlett
  8. Helt fantastisk både kjole og jente. <3 utrolig gøy å ha laget dåpskjolen selv da. Skjønner godt at du fikk mange fine kommentarer på denne. <3

    SvarSlett
  9. En helt nydelig og spesiell dåpskjole. Den kan du være kjempestolt over.

    SvarSlett
  10. Utrolig skøn kjole! vil nok blive et arvestykke i famillien i lang tid fremover.

    SvarSlett
  11. Wow, denne dåpskjolen var bare helt nydelig! Så flink du har vært:-) Den lille mottakeren var jo bare helt nydelig hun og!

    SvarSlett
  12. Imponert, denne var rett og slett helt nydelig Jeanette!

    SvarSlett
  13. Så utrolig vakker! Fantastisk nydelig!
    Og for en jobb du har gjort - du skal være stolt :)
    Tenker det er ekstra spesielt å døpe henne i noe du har laget selv, og jeg tror det blir veldig spesielt for henne også når hun blir eldre ♥

    God helg,
    Stinemorklem

    SvarSlett
  14. Du verden for en lekker kreasjon!!!

    SvarSlett
  15. Fantastisk flott dåpskjole, mektig imponert. Det der er litt av et stykke arbeid, men så vel verdt det. Spesiell dag for dere og dåpsbarnet - i egen kreasjon. Minner for livet. Rett og slett utrolig flott dåpskjole og ganske så unik - har aldri sett en slik.

    God helg! :)
    Eli Kristin

    SvarSlett
  16. For en fantastisk flott dåpskjole! Annerledes enn alle jeg har sett før, men absolutt praktfull! Et vintagepreg med det flotte beltet fra Hong Kong! Og ei nydelig jente :)

    Du må være stolt over både kjolen og jenta inni! :)

    SvarSlett
  17. Wow , noe av det vakreste jeg har sett, du kan være så stolt både av baby og kjole💓 Kan du lage noe lignende på bestilling? Skjønner at du ikke vil lage make, at du vil bevare din unik.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...